Лекція №13
Тема:Гносеологія. Сутність пізнання
План
1.
Суб'єкт і об'єкт пізнання. Сутність пізнання.
2.
Основні способи і форми пізнання
3.
Види і рівні знання.
Література: 1.Сілаєва Т.О. - Філософія: Курс лекцій Тернопіль, СМП
"Астон". - 2000. - 160 с. 2. Воронюк О.Л. Всеукраїнське спеціалізоване видавництво
«Медицина», 120с. 3. Бичко І.В. Філософія: Курс
лекцій. – К., 2003, 542с. 4. Горлач М.І.
Філософія: Підручник. – Харків, 2000, 672с. 5. Петрушенко В.П. Основи
філософських знань: Посібник. – Новий світ, 2003, 503с. 6. Щерба С.П. Філософія: короткий виклад. Навчальний
посібник. – Кондор, 2004, 206с.
1. Гносеологія
або філософська теорія пізнання виникає разом з філософією. Антична філософія
формується, як раціональний, раціоналістичний спосіб пізнання світу і людини.
Вихідною проблемою теорії пізнання стає проблема ілюзії і реальності, проблема
досягнення істинного знання.
Теорія пізнання є філософським вченням про
пізнавальні здатності людини, про природу знання, про можливості досягнення
істинного знання, умови і критерії його достовірності. Основними питаннями
гносеології є такі:
- Як людина пізнає
оточуючий світ і себе?
- Які етапи або ступені
пізнання?
- Що таке істина?
Як відрізнити істинне знання від хибного? Як
можливо (і чи можливо взагалі) досягти істини? Пізнання є процесом духовного
освоєння світу. Умовою і об'єктивною основою пізнання є суспільно-практична
діяльність. На основі практики виникає потреба в подальшому розвитку знань.
Процес пізнання є процесом взаємодії суб'єкта і
об'єкта пізнання. Цей процес має три складові:
а) суб'єкт
(той хто пізнає)
б) об'єкт
(той, що пізнає)
в) інструменти
або засоби пізнання
2. У
теорії пізнання прийнято розрізняти чуттєві і раціональні форми пізнання.
Чуттєве пізнання має три основні форми:
відчуття (первинний елемент чуттєвого пізнання,
відчуття є даними про окремі властивості предметів)
сприйняття (цілісний наочний образ предмета)
уявлення (цілісний образ предмета, що зберігається
в пам'яті або в уяві)
Раціональне пізнання - це процес мислення, логічне
пізнання. Воно має свої форми:
поняття (узагальнення, яке дає змогу отримати
знання про суттєві ознаки даного класу речей. Поняття фіксується в слові але не
тотожне в ньому)
судження (це форма мислення* яка стверджує або
заперечує зв'язок між предметами та його ознаками, відношення між предметами
або факт існування предмета. Судження може бути істинним або хибним.
Його граматичною формою є речення)
- умовивід
(форма мислення, завдяки якій з одного або кількох суджень виводиться нове)
Найбільш важливою формою мислення є поняття.
Раціональне пізнання навіть називають поняттєвим знанням. Акт пізнання - це
завжди єдність його чуттєвої і раціональної форми.
У філософії визначають ще одну форму пізнання -
інтуїцію. Інтуїція є безпосереднім осяганням справжньої сутності і реальності,
раптовим проникненнями суть речей. Розрізняють інтелектуальну і містичну
інтуїцію.
Способи пізнання розрізняють за сферою їх
застосування. Предметом пізнання може бути: природна реальність, світ людської
історії і культури, внутрішній світ людини. Розрізняють такі способи пізнання:
пояснення (настанова наукового знання, що потребує
розкриття причинно-наслідкового зв'язку, доведення обґрунтування) - розуміння
ірефлексія (два способи осягнення людського світу). Розуміння є розкриттям
суб'єктивного смислового плану, соціальної культурної реальності, життєвого
світу людини, світу її душі. У XX ст. виникає спеціально науко-філософське
вчення герменевтика, що досліджує процеси розуміння. Рефлексія - самопізнання,
самоусвідомлення.)
3Існує богато явищ,можливість пізнання яких заперечується
офіційно. Дослідники паронормальних явищ вважають, що ці явища не можна вивчити
засобами науки. Рівні знання є ступенями його досконалості. З часів Платона
виділяють такі рівні знання:
Гадка - це знання не перевірене, приблизне,
імовірне, засноване на чуттєвому сприйнятті, чи уяві;
Наукове - засноване на узагальненні чуттєвого
досвіду це доказове і обґрунтоване знання.
Мудрість - знання, яке не обмежується об'єктивними
знаннями про світ.
Д.З
1Які особливості
має гносеологія в античній філософії?
2Які питання
ставить гносеологія?
3Які є форми
пізнання?
4Що передбачає
раціональне пізнання,які його форми?5Назвіть способи пізнання.
6Які розрізняють
рівні знання?
Комментариев нет:
Отправить комментарий